De flexmarkt is booming en het is een goede tijd om je eigen uitzendbureau te starten. Maar weet waar je als startende flexondernemer aan begint. In reeks artikelen alles over het vinden van een niche, het belang van een keurmerk en de vele wet- en regelgeving.
2. Kies een niche
Jurriën Koops, directeur van de ABU, drukt elke starter in de branche op het hart om een duidelijke keuze te maken. “Want de concurrentie is groot en je moet onderscheidend zijn. Maak je die keuze niet, dan kom je al snel in wat de ‘red ocean’ wordt genoemd: enorme concurrentie, enorme prijsdruk.”
Sowieso is de concurrentie op prijs en arbeidsvoorwaarden de geen lang leven meer beschoren, zegt Koops. “De krapte op de arbeidsmarkt is groot en dat blijft voorlopig zo.” Tegelijkertijd neemt de behoefte aan flex onder opdrachtgevers niet af. “Wie dus de opdrachtgever én de kandidaat goed, gemakkelijk en snel kan ontzorgen en waarde kan toevoegen, heeft een concurrerend businessmodel.”
Overigens twijfelt Koops er niet aan dat flexondernemers, bestaande en nieuwkomers, manieren zullen vinden om van waarde te blijven. “Ik noem de sector wel eens de Barbapapa van de arbeidsmarkt. Hij vervormt zich naar de omgeving waar-in deze actief is, inspelend op de wensen van mensen en bedrijven.”
Opleiden en activeren
De ABU-directeur heeft nog wel wat ideëen voor interessante niches. “Er zijn nog steeds zo’n 800.000 mensen die aan de kant staan. Ook die moeten we zoveel mogelijk aan het werk helpen. Daar liggen kansen. Je zult ze deels moeten opleiden, maar ook moeten activeren. En dan zijn er natuurlijk de branches waar de tekorten het grootst zijn: de bouw, zorg, techniek. Daar kun je met zij-instromers, in combinatie met vakgerichte opleidingen, van waarde zijn. Inspelend op de energietransitie of de bouwopgave. Maar we zullen het ook van vakmensen van buiten Nederland moeten blijven hebben, dus een uitzendbedrijf dat zich richt op bijvoorbeeld kennismigranten kan een hele interessante businesscase hebben.”
Bron: Flexmarkt.nl