De Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta) komt eraan. Vanaf 1 januari 2027 mogen alleen nog toegelaten bedrijven personeel uitlenen. De Wet Wtta raakt alle spelers in de flexbranche: uitzendbureaus, payrollbedrijven, detacheerders en inleners.

Wat betekent dat concreet? Hoe zorg je dat je op tijd klaar bent? In dit artikel leggen we het helder en gestructureerd uit.

Achtergrond en aanleiding

De aanleiding voor de Wtta ligt in het rapport van de commissie-Roemer uit 2021. Hierin werd vastgesteld dat veel arbeidskrachten in de flexmarkt worden blootgesteld aan slechte woon- en werkomstandigheden, onveilige situaties en zelfs uitbuiting. De commissie deed een oproep tot betere bescherming van arbeidskrachten en strengere aanpak van malafide bureaus.

De Wtta: een noodzakelijke stap voor een gezonde flexmarkt

De overheid besloot daarop tot invoering van een verplicht toelatingsstelsel voor de hele flexmarkt. Niet alleen uitzendbureaus die met arbeidsmigranten werken, maar alle partijen die personeel ter beschikking stellen. Ook payrollbedrijven, detacheerders en doorleners vallen onder de wet.

Wat is de Wtta?

De Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta) verplicht uitleners om een toelating aan te vragen bij een nieuwe onafhankelijke overheidsinstantie: de Toelatende Instantie (TI). Zonder deze toelating mogen zij vanaf 1 januari 2027 geen personeel meer uitlenen. Inleners die alsnog gebruikmaken van niet-geregistreerde uitleners riskeren een boete.

De kern van de wet:

  • Toelatingsplicht voor alle uitleners onder de Waadi.
  • Controle en handhaving door de Nederlandse Arbeidsinspectie.
  • Uitzonderingen gelden onder andere voor intraconcern-uitlening, collegiale uitleen zonder winstoogmerk, en ondernemingen waarbij de omzet uit terbeschikkingstelling minder dan 10% van de totale omzet en maximaal €5 miljoen per jaar bedraagt.”

Let op: de toelating is in eerste instantie tijdelijk. Pas na beoordeling op naleving van het volledige normenkader wordt deze omgezet in een definitieve toelating.

De toelatingseisen

Vier belangrijke pijlers

1. Normenkader

Gebaseerd op het SNA-keurmerk (NEN 4400-1/2), maar met de volgende belangrijke aanvullingen:

  • Transparantie over arbeidsvoorwaarden.
  • Toepassing juiste loon (inlenersbeloning).
  • Verplichte urenregistratie met begin- en eindtijden.
  • Certificering huisvesting arbeidsmigranten (bijv. SNF).
  • Procedure voor antidiscriminatie bij werving.

2. Aantoonbare naleving

Een positieve inspectierapportage door een geaccrediteerde instelling is vereist. De TI kan bij signalen van misstanden alsnog de toelating schorsen, ook bij een positief rapport.

3. Verklaring omtrent gedrag

Een Verklaring Omtrent het Gedrag voor rechtspersonen (VOG RP) is vereist. Justis beoordeelt of er sprake is van strafbare feiten die risico’s opleveren voor de uitzendpraktijk.

4. Waarborgsom en uitzonderingen

Een borg van €100.000 moet worden gestort, tenzij je:

  • Vier jaar ononderbroken bij de KvK staat ingeschreven met Waadi-registratie.
  • Aantoonbaar personeel hebt uitgeleend.
  • Een recente schone verklaring van de Belastingdienst kunt overleggen.

Startende ondernemingen mogen in het eerste halfjaar volstaan met €50.000.

Overgangsregeling: kansen voor SNA-gecertificeerden

Om uitleners voldoende tijd te geven zich voor te bereiden op de toelatingsplicht die op 1 januari 2027 van kracht wordt, is in het wetsvoorstel Wtta een overgangsregeling opgenomen. Deze regeling moedigt bedrijven aan om voor 1 juli 2026 een toelatingsaanvraag in te dienen en zich in de aanloop daarnaartoe vrijwillig te laten certificeren op het SNA-keurmerk van de Stichting Normering Arbeid (SNA). Bedrijven die op tijd zijn opgenomen in het SNA-register, hoeven dan éénmalig geen inspectierapport voor het verplichte normenkader te overleggen. Ook worden zij pas later geïnspecteerd, wanneer niet-gecertificeerde bedrijven al aan bod zijn geweest.

Om gebruik te kunnen maken van deze regeling moeten bedrijven uiterlijk op 31 december 2025 bij de Toelatende Instantie (TI) kenbaar maken dat zij van plan zijn voor 1 juli 2026 een toelatingsaanvraag in te dienen. Wordt dit niet gedaan, dan vervalt het recht op overgangsregeling.

Let op: toelating is niet automatisch definitief. De Arbeidsinspectie houdt ook na toelating toezicht. Bij signalen van misstanden kan een toelating alsnog worden ingetrokken.

Er zijn drie scenario’s:

  • SNA-gecertificeerd op 30 juni 2026 → Volstaat met een actuele SNA-verklaring, zonder inspectierapport.

  • Aanmelding voor 31 december 2025 → Mogelijkheid tot overgangsrecht, mits de aanvraag vóór 1 juli 2026 wordt ingediend.
  • Na 1 juli 2026 → Geen overgangsrecht meer en is er een volledig inspectierapport vereist.

Let op: vanaf 1 januari 2027 geldt een verbod op het uitlenen én inlenen zonder toelating. Zorg dus dat je er op tijd bij bent.

Gevolgen voor uitleners, inleners en zzp-markt

De impact van de Wtta is groot:

  • Uitzendbureaus en payrollorganisaties moeten administratief en financieel voorbereid zijn.
  • Inleners mogen vanaf 2027 uitsluitend werken met toegelaten uitleners. Samenwerken met niet-toegelaten partijen, ook tijdelijk, is niet toegestaan.
  • Schijnzelfstandigheid wordt strenger aangepakt via heldere regels en toezicht.
  • Zzp-bemiddeling valt buiten de Wtta, maar ook hier wordt strengere regelgeving verwacht, o.a. via de Wet DBA en opvolgende maatregelen.

De verwachting is dat het aantal uitzendbureaus zal dalen door strengere eisen en kosten, maar dat de betrouwbaarheid en kwaliteit van de sector sterk zullen toenemen.

Samenhang met andere wetgeving

Bredere beweging richting eerlijke arbeidsmarkt

De Wtta staat niet op zichzelf. Ook de Wet VBAR (verruiming aansprakelijkheid keten) en de aangescherpte Wet DBA (tegen schijnzelfstandigheid) versterken de controle op arbeidsrelaties. Dit betekent dat uitleners en inleners hun processen, contracten en leveranciersketen in samenhang moeten herzien.

Praktische tips: zo bereid je je goed voor

Voor uitleners:

  • Heb je nog geen SNA-keurmerk? Regel dit dan voor eind 2025.
  • Vraag een nulmeting aan via een inspectie-instelling zoals Normec VRO.
  • Zorg voor een tijdige aanvraag van je VOG RP en plan je inspectie ruim op tijd.
  • Bereid je voor op het storten van de waarborgsom of regel de juiste documenten voor vrijstelling.

Voor inleners:

  • Werk alleen met uitleners die SNA-gecertificeerd zijn of het toelatingsproces zijn gestart.
  • Controleer vanaf 2026 het openbare Wtta-register.
  • Stem je contracten af op de nieuwe eisen.

Geen keurmerk nodig bij backoffice-uitbesteding

Werk je als intermediair met een backofficepartner die zelf Wtta-toegelaten is? Dan hoef je zelf geen keurmerk aan te vragen, geen inspecties te ondergaan en geen waarborgsom te storten.

Je profiteert van:

  • Volledige juridische dekking via je backofficepartner.
  • Directe aansluiting op een goedgekeurde structuur.
  • Geen zorgen over wet- en regelgeving.
  • Focus op je corebusiness: recruitment & relatiebeheer.

Kies voor All About Flex als backofficepartner

Dan ben je automatisch gedekt onder onze toelating (zodra deze definitief is verleend). Wij regelen alles voor jou, inclusief contractbeheer, loonbetaling, verloning, afdrachten en compliance met de Wtta.

All About Flex biedt twee varianten backoffice dienstverlening: Backoffice Staffing Professionals en Backoffice Staffing Flex.

Richt je op wat je goed doet, en laat ons de rest doen

De Wtta vraagt veel van intermediairs. Maar met de juiste keuze maak je het jezelf makkelijk. Door je backoffice uit te besteden aan All About Flex voldoe je automatisch aan de wet – zonder eigen toelating of keurmerk.

Laat je niet verrassen door deadlines en verplichtingen. Begin nu met voorbereiden of stap over naar een partner die het allemaal voor je regelt.

Benieuwd wat de Wtta betekent voor jou organisatie?

Neem contact op met onze specialisten voor een gratis adviesgesprek.

Relevante artikelen

  • schijnzelfstandigheid, alternatieven

    Oplossingen voor schijnzelfstandigheid: welke alternatieven zijn er?

  • Interlancing.nl is live!

  • fasensysteem

    Het fasensysteem in de uitzendbranche

  • VBAR

    Wet VBAR: over arbeidsrelaties en de nieuwe wetgeving