De flexmarkt is booming en het is een goede tijd om je eigen uitzendbureau te starten. Maar weet waar je als startende flexondernemer aan begint. In dit artikel alles over het vinden van een niche, het belang van een keurmerk en de vele wet- en regelgeving.
1. Bereid je voor (op financieel / juridische zaken)
Hoe begin je? “Door jezelf vragen te stellen en die uit te werken in een businessplan”, zegt Dustin Rameau. Hij is partner bij All About Flex, een dienstverlener die de backoffice verzorgt voor intermediairs op de arbeidsmarkt. “Vragen als: waarom? En wat is jouw kennis van de branche?” Weet ook wat je minimaal moet regelen om een uitzender te kunnen zijn. “Je moet bijvoorbeeld bij de Kamer van Koophandel de juiste SBI-code opgeven, de code die aangeeft wat de activiteit van een onderneming is. Niet verplicht, maar wel belangrijk: de certificering. Veel opdrachtgevers vragen daarnaar. En bij welke brancheorganisaties sluit je je aan?” Niet verplicht, maar in de praktijk door opdrachtgevers vaak wel geëist: is een zogenaamde ‘G-rekening’. Dat is een geblokkeerde bankrekening, waarmee een flexondernemer alleen de loonheffingen en/of de btw aan de belastingdienst kan betalen. Ook eisen inleners bij flexbedrijven die niet bij de ABU of NBBU zijn aangesloten vaak het SNA-keurmerk van de Stichting Normering Arbeid. Met dit keurmerk beperken inleners het risico dat zij aansprakelijk worden gesteld voor verplichtingen uit arbeid die door de uitlener of (onder)aannemer niet zijn voldaan.
Sluit juiste verzekeringen af
Verder moet het pensioen van flexwerkers natuurlijk goed geregeld zijn. En sluit de juiste verzekeringen af. Rameau: “Je moet ten minste een aansprakelijkheidsverzekering hebben. En waar vaak niet aan wordt gedacht: hoe ga je om met verzuim? Word je zelf risicodrager? Of laat je dat bij het UWV? In het eerste geval betaal je, als een werknemer uitvalt vanwege ziekte, tot de eerste twee jaar alles zelf. In het tweede geval draag je premie af aan het UWV.”
En een open deur misschien, maar het maakt nogal uit wat voor flexbedrijf je bent, zegt Rameau: “Als je een uitzendbureau runt, stel je personeel ter beschikking aan een derde. Dan moet je alles rond het werkgeverschap dus zelf organiseren. Maar doe je alleen aan werving en selectie, dan staat het personeel direct op de loonlijst van de werkgever die je inhuurt. Bij payrolling is het weer anders: de werving en selectie wordt door de inlener gedaan, deze vraagt dan of jij de geworven medewerker kunt overnemen. Dan ben je wel werkgever, maar dan heb je niets te maken met de uitzend-cao, flexpensioenfonds StiPP, de ABU of NBBU en dergelijke. Wel moet je zorgen dat de medewerkers een adequate pensioenregeling hebben.”
2. Kies een niche
Jurriën Koops, directeur van de ABU, drukt elke starter in de branche op het hart om een duidelijke keuze te maken. “Want de concurrentie is groot en je moet onderscheidend zijn. Maak je die keuze niet, dan kom je al snel in wat de ‘red ocean’ wordt genoemd: enorme concurrentie, enorme prijsdruk.”
Sowieso is de concurrentie op prijs en arbeidsvoorwaarden de geen lang leven meer beschoren, zegt Koops. “De krapte op de arbeidsmarkt is groot en dat blijft voorlopig zo.” Tegelijkertijd neemt de behoefte aan flex onder opdrachtgevers niet af. “Wie dus de opdrachtgever én de kandidaat goed, gemakkelijk en snel kan ontzorgen en waarde kan toevoegen, heeft een concurrerend businessmodel.”
Overigens twijfelt Koops er niet aan dat flexondernemers, bestaande en nieuwkomers, manieren zullen vinden om van waarde te blijven. “Ik noem de sector wel eens de Barbapapa van de arbeidsmarkt. Hij vervormt zich naar de omgeving waar-in deze actief is, inspelend op de wensen van mensen en bedrijven.”
Opleiden en activeren
De ABU-directeur heeft nog wel wat ideëen voor interessante niches. “Er zijn nog steeds zo’n 800.000 mensen die aan de kant staan. Ook die moeten we zoveel mogelijk aan het werk helpen. Daar liggen kansen. Je zult ze deels moeten opleiden, maar ook moeten activeren. En dan zijn er natuurlijk de branches waar de tekorten het grootst zijn: de bouw, zorg, techniek. Daar kun je met zij-instromers, in combinatie met vakgerichte opleidingen, van waarde zijn. Inspelend op de energietransitie of de bouwopgave. Maar we zullen het ook van vakmensen van buiten Nederland moeten blijven hebben, dus een uitzendbedrijf dat zich richt op bijvoorbeeld kennismigranten kan een hele interessante businesscase hebben.”
Bron: Flexmarkt.nl